Szansa na renesans kolei na Podhalu?

Rozmaite "ekspresy" i "Intercity" rozpędzają się między Zakopanem a Krakowem do średnio 40 km/h. Ale - już jakiś czas temu zaplanowano Zakopiańską Kolej Aglomeracyjną na trasie Nowy Targ- Zakopane.

fot. Przedwojenne początki. Wikimedia

Przed laty miała powstać kolej podmiejska z Zakopanego do Nowego Targu. O sprawie już zapomniano.... Temat od 11 lat kwitnie w szufladach. Podobne rozwiązanie działa już wokół Wieliczki i Krakowa- SKA kursuje co 30 minut w dni powszednie. Obecnie SKA kursuje na trasie do Wieliczki co 30 minut, w weekendy co 60 minut. Pociągi z Krakowa do Wieliczki są dziś przepełnione w godzinach szczytu, wystarczyła zmiana przewoźnika, by kolej ożyła. Wieliczka, dzięki nowoczesnemu połączeniu- stała się prawdziwym miastem satelickim Krakowa, możliwe są wygodne, codzienne i szybkie dojazdy do miejsc pracy i nauki.W przyszłości z kolei miejskiej Nowy Targ- Zakopane mogliby korzystać narciarze i snowboardziści, a wzdłuż trasy SKM mogłyby się rozwijać pensjonaty i kwatery prywatne. Kolej dowiozłaby ich do Zakopanego, skąd dotarliby na szlaki narciarskie.


Nowością nie jest też postulat postawienia na komunikację zbiorową, ale pomysł na szybką kolej miejską na trasie Nowy Targ - Zakopane do tej pory nie był zbyt poważnie rozpatrywany (pojawił się w opracowaniu "Model sieci transportowej polskiego i słowackiego Podtatrza" z 2004 r.). Szynobusy kursujące co 30 minut i zatrzymujące się na przystankach nawet co 500 m mają być środkiem lokomocji nie tyle dla turystów, co dla mieszkańców Podhala dojeżdżających do pracy, którzy dziś korzystają z samochodów.

(...)
Źródło: Dziennik Polski, wrzesień 2008




Zakopane
stacja kolejowa w Zakopanem, w województwie małopolskim, w Polsce. Stacja końcowa linii z Krakowa.

Fundatorem i organizatorem budowy kolei do Zakopanego był Władysław Zamoyski, którego upamiętnia tablica pamiątkowa na dworcu, ustanowiona w 1999 w 100-lecie fundacji.

Projektantem rozbudowy budynku dworca, przeprowadzonej w latach 1937-1939, z uwagi na odbywające się w mieście Mistrzostwa Świata w Narciarstwie Klasycznym 1939, był inż. Zenon Thienel[1].
Zakopane
Fot wikimedia

Dziś
Szanowny Panie Redaktorze,
koncepcja szynobusów, kursujących z dużą częstotliwością pomiędzy Nowym Targiem a Zakopanem, spotyka się z pozytywnym odzewem nie tylko władz Zakopanego, ale również pozostałych samorządów leżących wzdłuż tej linii.
Modernizacja tego odcinka ma być elementem większej inwestycji, która doprowadzić ma do tego, aby podróż pociągiem pomiędzy Krakowem a Zakopanem trwała 2 godziny 10 minut. Na niektórych odcinkach (Kraków Płaszów i Sucha Beskidzka) prace już trwają. Na odcinku Nowy Targ – Zakopane PLK prowadzi prace koncepcyjne, dotyczące modernizacji linii kolejowej. Są one konsultowane z przedstawicielami podhalańskich samorządów, które są zainteresowane możliwie szybkim przeprowadzeniem niezbędnych prac.
Sprawnie zorganizowany, nowoczesny transport kolejowy może być doskonałą alternatywą dla zatłoczonej „Zakopianki”. Ponadto projekt ten zyskuje na znaczeniu ze względów ekologicznych. Mógłby on bowiem zmniejszyć liczbę samochodów wjeżdżających do Zakopanego, a tym samym usprawnić ruch na terenie miasta oraz przyczynić się do poprawy jakości powietrza w Kotlinie Zakopiańskiej.

Z poważaniem
Szymon Zatorski

Szymon Zatorski
rzecznik prasowy
Urząd Miasta Zakopane








Fot. R. Zielonka

Komentarze

Popularne posty