Wygenerowanie kilkukrotnie większego potencjału atrakcyjności turystycznej dzięki sieci kanałów miasta Sucha Beskidzka i Jeziora Mucharskiego
"Beskidzkie Mazury"
Koło Suchej Beskidzkiej nagle powstało spore jezioro w atrakcyjnej lokalizacji. Redakcja ma w związku z tym propozycję inwestycji. Władze miasta powinny w tej sprawie przygotować jakieś stanowisko, odpowiedź, albo zwrócić się z poniższym projektem do PGW Wody Polskie.
- wzorem miast Szwajcarii możnaby spiętrzyć cieki wodne i zbudować port/ marinę wzdłuż ulicy Zamkowej- Rynek, tworząc pełnoprawną marinę dla jachtów. Możnaby tutaj dodać dużą, ozdobną przystań statków turystycznych na Jeziorze Mucharskim- któreby cumowały w centrum miasta, przy ulicy Zamkowej i Rynku
- dodanoby śluzy na trasie nowej drogi wodnej do jez. Mucharskiego
- Proponuję aby obecnie istniejący kanał rzeki Skawy między miastem Sucha Beskidzka a jez. Mucharskim przedzielić na pół- jedna część koryta byłaby rzeką dziko płynącą, druga byłaby wygrodzona i stałaby się kanałem żeglownym, drogą wodną dla statków turystycznych czy jachtów zmierzających do nowej przystani turystycznej w centrum Suchej Beskidzkiej.
Czy władze miasta sądzą że pozwoli to na wzbogacenie oferty turystycznej miasta poprzez stworzenie atrakcji - cumującego przy rynku w Suchej Beskidzkiej statku na jezioro- jakby "szwajcarskiej" atrakcji rejsu wśród gór którą "każdy przyjezdny" będzie mógł łatwo "zaliczyć?"
Cele i opis projektu
Kanał Beskidzki to propozycja 4 km połączenia Suchej Beskidzkiej z jeziorem Mucharskim dla wygody mieszkańców, w połączeniu z mariną w centrum miasta przy ul. Zamkowej.
Mieszkańcy mogliby cumować swoje jachty bezpośrednio w centrum miasta Sucha Beskidzka.
Cel to podniesienie mostów dla żeglugi i naprawa/ pogłębienie proponowanego Kanału Beskidzkiego (wygrodzonego od rzeki dzikiej, fragmentu rzeki skanalizowanej) dla jachtów i żaglówek. Możliwe jest nawet zmodernizowanie go do kategorii 1a miejscami, na odcinkach, dla możliwości wprowadzenia statków turystycznych w przyszłości. Dla jachtów i łodzi motorowych udrożnionoby sieć tymczasowych kanałów łączących Suchą Beskidzką i Jezioro Mucharskie połączone śluzami. Podniesiony przyczółki mostów dla udrożnienia prześwitów dla żeglugi jachtem ze złożonym masztem.
- Kanał Beskidzki - proponowana droga wodna dla statków turystycznych, jachtów o dł. 4 km do centrum miasta Sucha Beskidzka od Jeziora Mucharskiego, jako trwale wygrodzona dla żeglugi część koryta rzeki Skawy.
- Jezioro Mucharskie
Propozycja planu budowy kanałów żeglugowych gm. Sucha Beskidzka oraz powiązania w jeden kompleks jezior
List do radnych gminy
Szanowni Państwo,
Będąc przez weekend na Mazurach, nie mogłem uwierzyć własnym oczom. Połączenie jezior kanałami w jeden akwen tak rozwinęło turystykę, że kanały są zakorkowane jachtami, łodziami, statkami, płynie się w rzędzie statków. Ten sam rodzaj inwestycji proponuję sfinansować z funduszy PGW Wody Polskie i środków UE w okolicach Suchej Beskidzkiej.
Sądzę że istnieje potencjał dla stworzenia w Suchej Beskidzkiej małej namiastki Mazur.
Pytania redakcji:
Czy możliwe jest połączenie poprzez rozbudowę obecnych połączeń wodnych i zastąpienia ich kanałem nieznacznie tylko poszerzonym i pogłębionym dla jachtów i żaglówek dla jeziora:
- Kanał Beskidzki - proponowana droga wodna dla statków turystycznych, jachtów etc, do centrum miasta Sucha Beskidzka od Jeziora Mucharskiego, jako trwale wygrodzona dla żeglugi część koryta rzeki Skawy.
- Jezioro Mucharskie
Po wizycie na Mazurach w ten weekend podnoszę temat korzyści wypływających dla rozwoju turystyki poprzez wzajemne połączenie siecią kanałów żeglugowych dla jachtów i żaglówek- obecnych akwenów wokół Suchej Beskidzkiej.
Jak wynika z mapy, akweny te są obecnie już połączone, ale nie ma śluz, nie wiadomo, czy droga wodna jest należycie oznakowana, należycie utrzymana, pogłębiona i czy jest przejezdna dla jachtów. Wymaga to wygrodzenia z rzeki Skawy kanałów o głębokości nieznacznie tylko większej niż obecnie by znacznie rozbudować potencjał dla turystyki wodnej w regionie Suchej Beskidzkiej.
Proszę o odniesienie się do propozycji niewielkich inwestycji. Akweny w większości już obecnie są połączone, ale brakuje śluz. W propozycji idzie mi o takie rozbudowanie ich połączeń, by wytworzyć potencjał dla turystyki wodnej w rodzaju tego spotykanego na Mazurach. Nie będzie to możliwe bez połączenia jeziora i miasta siecią choćby niewielkich, płytkich i wąskich kanałów dla żeglugi.
Pozdrawiam
Adam Fularz
ekonomista
ul. Dolina Zielona 24a, 65-154 Ziel. Góra
Przykład działań inwestycyjnych na terenie Mazur:
"Projekt „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II" i remontem śluzy „Guzianka I"/ Etap II B - przebudowa i umocnienie 5 kanałów na szlaku od Mikołajek do Giżycka" obejmuje pięć odrębnych zadań:
- Przebudowę i umocnienie Kanału Tałckiego - łączącego jezioro Tałtowisko z jeziorem Tałty. Przebudowa obejmie 1,6 km kanału.
- Przebudowę i umocnienie Kanału Mioduńskiego - łączącego jeziora Kotek i Szymon. Przebudowa obejmie 1,92 km kanału.
- Przebudowę i umocnienie Kanału Grunwaldzkiego - łączącego jeziora Kotek i Tałtowisko. Przebudowa obejmie 0,47 km kanału.
- Przebudowę i umocnienie Kanału Szymońskiego - łączącego Jezioro Szymon z Jeziorem Szymoneckim stanowiącym zatokę Jeziora Jagodne. Najdłuższy kanał mazurski na szlaku od Mikołajek do Giżycka. Przebudowa obejmie 2,36 km kanału.
- Przebudowę i umocnienie części Kanału Łuczańskiego/Giżyckiego - łączącego jeziora Niegocin i Kisajno. Kanał zlokalizowany jest w zachodniej części Giżycka. Prace remontowe obejmą 2,13 km.
Inwestycje są niezbędne ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Ograniczona jest też drożność niektórych odcinków kanałów i jezior spowodowanych złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich (śluzy, mostów, kładek itp.).
Dzięki inwestycji na pięciu kanałach zostanie zmodernizowanych w sumie 8,5 km kluczowych szlaków wodnych od Mikołajek do Giżycka.
Wartość całego projektu to ponad 150 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 98 mln zł, wkład własny Gospodarstwa Wody Polskie to 48 mln zł, a budżetu państwa 17,5 mln zł."
wg https://mazury24.eu/aktualnosci/ruszaja-remonty-kanalow-mazurskich-utrudnien-dla-zeglugi-nie-bedzie,12200
Komentarze
Prześlij komentarz