ARTYSTA W PODRÓŻY – POKAZ FILMÓW W RAMACH 11. SPOTKAŃ Z FILMEM GÓRSKIM

2 września (środa), godz. 19:30

Dworzec Tatrzański

Zakopane, ul. Krupówki 12

 

 

Kiedyś w Zakopanem z inicjatywy Władysława Hasiora i Grzegorza Dubowskiego odbywał się Festiwal Filmów o Sztuce. Dziś w ramach Spotkań z Filmem Górskim i programu Muzeum Tatrzańskiego “Otoczenie” chcemy nawiązać do tej idei. W ramach osobnej sekcji “Artysta w podróży” pokażemy trzy filmy współczesnych artystów, które będąc pełnometrażowymi propozycjami filmowymi z gatunku kina drogi, czerpią ze strategii artystycznych i z historii sztuki, choć pozostają kinem. 

 

W programie:

Pawel i Wawel, reż. Krzysztof Kaczmarek, 63', 2014

Future Days, reż. Agnieszka Polska, 30', 2013

Mirage, in Order of Appearance, reż. Łukasz Jastrubczak, 100', 2015 - pokaz filmu z udziałem aktorki, Jaśminy Polak

 

 

Nagrodzony na 26. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym FIDMarseille eksperymentalny dokument “Pawel i Wawel” Krzysztofa Kaczmarka opowiada o objazdowym festiwalu “What's the difference between Pawel and Wawe”l, który przez dwa miesiące podróżuje po Islandii z repertuarem klasyki polskiej kinematografii. Festiwal się nie udaje. Zaproszona do projektu Violetta Villas rezygnuje z udziału, budżet jest za mały, islandzka publiczność nie dopisuje. Pierwotny cel okazuje się pretekstem do realizacji własnego filmu. Filmu drogi. Tłem dla niespodziewanych wydarzeń jest zimny krajobraz stłumiony pyłem po erupcji wulkanu Eyjafjallajökull. W filmie występują polskie Siostry z zakonu Karmelitanek Bosych w Keflaviku, młodzi beatboxerzy z islandzkiej prowincji, śpiewający pies z muzeum kamieni, słuchający Wagnera wikingowie z grupy rekonstrukcyjnej oraz przygodnie napotkani mieszkańcy islandzkich miast i wsi. Ukazuje pejzaż kulturowy współczesnej Islandii. 

 

Nazywając swój pokazywany m.in. na Nowych Horyzontach we Wrocławiu w 2014 roku film “Future Days” Agnieszka Polska chciała w żartobliwy sposób odnieść się do jednej z funkcji sztuki, jaką jest organizacja przyszłości. W jej filmie przyszłością jest życie pozagrobowe, które bohaterowie spędzają w niebie dla twórców. Wspólny, niekończący się pobyt w zaświatach daje im wieczną okazję do spotkań i dyskusji. Śmierć nie spełnia obietnicy obecnej w wielu kulturach — nie wiąże się z pozyskaniem ostatecznej wiedzy i zrozumieniem świata. Artyści wędrują po niebie, poszukując poznania, próbują organizować przyszłość rozumianą jako przestrzeń wieczną. Film był kręcony w plenerach Bergmana — na Gotlandii i Faro. Fragment: https://vimeo.com/87673409.

 

“Mirage, In Order Of Appearance” to filmowa adaptacja książki “Miraż” autorstwa Sebastiana Cichockiego i Łukasza Jastrubczaka (2012). Materiał do książki to niezredagowana korespondencja między autorami, „pojedynek” na tekst i obraz, gdzie na każdą wymianę przewidziano 24 godziny. Fotografie Jastrubczaka powstały podczas podróży po Stanach Zjednoczonych, a tekstowe odpowiedzi Cichockiego pisane były w Polsce w oparciu o teksty Roberta Barry’ego, Roberta Smithsona, mapy samochodowe i wędrówki po Google Street Views.

Latem 2014 roku, po dwóch latach od wydania książki, Cichocki i Jastrubczak postanowili udać się w podróż śladami swoich bohaterów. Posługując się „mapą 1:1” – przemierzając tysiące kilometrów po Stanach Zjednoczonych, weryfikowali swoje przeczucia. Śledztwo zaprowadziło ich m. in. do budowanej przez 35 lat makiety miasteczka Wakarusa, komun hipisowskich w Kolorado, nieukończonej piramidy budowanej w kamieniołomie wapnia w Bedford czy też muzeum na pustyni Noah Purifoya – afro-amerykańskiego orędownika politycznego junk artu. Fotoblog projektu: http://mirazmirazmiraz.tumblr.com/

 

Serdecznie zapraszamy.

Wstęp wolny

 

Komentarze

Popularne posty